Schysst eller ojuste?

Jag kom just att tänka på en liten konstig sak.  Jag skriver ojuste och sedan som motsats skriver jag schysst. De uttalas ju likadant förutom det där O:et som man lägger på i början om man vill vara elak. Man kan ju tycka att om jag var konsekvent borde jag ju skriva ojuste och juste, men nej nej. Sån är jag ju knappast! Så istället skriver jag ojuste och schysst. Väldigt konstigt och säkert väldigt fel dessutom. Det är verkligen en hel vetenskap om hur man skriver just schysst/ juste/ sjysst/sjyst/schyst/just eller vad det nu är ni skriver. Så för att vara korrekt och sådant borde jag väl helt sluta skriva det där ordet helt enkelt och istället använda synonymer såsom elak för den onda delen av ordet och kanske hygglig/rättvis/korrekt/cool/snygg eller något annat tjafs för att kunna ersätta den andra och mycket mer svårersättbara ordet. Låter det som en schysst sak att göra? ge upp det helt och hållet?
Ojojoj, nu skrev jag ordet igen! Whatever, får ta och sova på saken och återkommer när jag kommit på en lösning till problemet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0