Mystik!

Nä usch! Mystik är något allt för mystiskt för mig. Ändå finns det massa mystiska saker i vårt samhälle som ingen har koll på vad de är bra för.
Alla har väl ändå hittat en liten sak, typ en plastbit eller något, och sedan tänkt, Hur fan kom den här hit? Och vad är det för skit?. Det är i vilket fall något som händer mig lite då och då. Och visst, det är kanske inte så konstigt att det händer ibland men jag tycker ändå att det är lite små mystiskt.
Fast nog om små läskiga söndertuggade plastbitar för nu kom jag otroligt nog på något ännu mystiskare, nämligen pengar! Då tänker ni, hur kan någon liten peng vara mer mystisk än en okänd söndertuggad plastbit så jag skall försöka förklara det för er alla. Nu är jag som ni alla vet väldigt opedagogisk och kass på att förklara saker men jag skall göra mitt yttersta!
För det första finns det olika sorters mystik runt pengar. bland annat hur man kom på att använda pengar istället för att byta varor. Hur gick det egentligen till när man började med sånna pengar vi har idag, alltså inte massa guld och sådant. Var det någon som förfalskade guldpengar och började byta till sig så att alla pengar som egentligen var värda något blev i hans besittning och sedan att man började använda hans tokigt oäkta pengar eller vadå? ett riktigt mysterium enligt mig.
Sedan kan man ju undra hur det kan vara att pengar kan komma och gå som de vill... ibland försvinner pengar ur ens ficka och sedan hittar man dem igen en vecka senare på ett ställe i sitt hus som man inte trodde man någonsin tappat pengar. Mycket mystiskt!
Dessutom är det ett stort mysterium om det verkligen är så vidrigt med alla pengar som det påstås? Urinerar verkligen alkisar på sina pengar? Har verkligen alla pengar någongång ägts av en alkis som urinerat på dem? Allt sånt sägs om det är någon som mot förmodan skulle kunna tänka sig att stoppa ett mynt i munnen... Säger man då likadant om sedlar? Är de lika vidriga som mynten?
Okej, nu har ni massa frågor som ni kan få besvara så ni har något att göra något att göra en halvtimme framöver. Eftersom jag nu var så snäll att jag gav er alla något att fundera över så känner jag att jag verkligen borde få ett stort tack ;).
Men nu till det största penga mysteriet!
När man tillverkar pengar känns det som om staten skulle kunna tillverka massa extra pengar och därmed bli jätte rika på något sätt typ. För om man typ tillverkar massa pengar så borde man ju typ bli rikare. Kanske dock är så att staten köper tillbaka alla pengar man växlar in i andra länder på något vänster. Mycket mystiskt är i vilket fall vad det är och dessutom något som verkar allt för komplicerat för att jag skall orka ta reda på fakta om det.
image26
Eftersom jag flumma massa om mystik så kände jag för att slänga upp en mystisk bild också. Slit den med hälsan.

Från en tjockis till alla andra:
"Låt livet vara tjockt så länge det går. För smala saker kan lättare brytas sönder!" - Muffins visdomsord när de är som bäst!

Kommentarer
Postat av: Komposten

Men fasen dina mysterier är inte så mystiska däremot är det ett mysterium hur du orkar vara vaken 02.45 o skriva i din blogg. Jag orkar fasen knappt skriva min när jag är vaken som en uggla.

2008-05-14 @ 21:38:32
URL: http://komposten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0